Návod | Jak vyzrát na ohniskovou vzdálenost

18:56 Michelle B 14 Comments

Dneska jsem tu opět s "foto" článkem.
Tentokrát jsem si pro vás připravila dalších pár rad a tipů ohledně ohniskové vzdálenosti.

Co je ohnisková vzdálenost?!

Její definice zní třeba: vzdálenost mezi optickým středem objektivu a digitálním snímačem (nebo filmem či digitální stěnou) při zaostření na nekonečno (Zdroj). - Tak, v týhle větě se ztrácím už na začátku.
Zjednodušeně by se dalo říct, že čím větší číslo ohniskové vzdálenosti budete mít (18mm, > 50mm > 200mm atd.), tím menší výřez z toho co je před vámi se vám vejde do foťáku.  Je to trošku krkolomný, ale obrázky to snad vysvětlí za mě.

Před sebou vidím stěnu s poličkou a svíčkama.
Když si do ruky vezmu objektiv s ohniskovou vzdáleností 40mm, na fotku se mi vejde půlka stěny, ale zachytí mi všechno co potřebuju - poličku, svíčky, růže, mušli.
Jakmile si třeba zazoomuju na 60mm, pořád vidím poličku se všemi věcmi, jen prostor okolo se zmenšil.
Teď si ale zazoomuju na 95mm. Pořád stojím na tom samém místě, před sebou mám pořád stejnou zeď.Jenže teď, při téhle ohniskové vzdálenosti, je zeď v tahu. Prostě se mi na fotku nevejde a jediné co můžu zachytit, je polička. Už i bez růží.
No a tady už jsem na 175mm.
Jediné, co se mi na fotku z celé stěny vejde, jsou tyhle dvě svíčky.

Takže čím menší ohnisková vzdálenost, tím větší plocha se vám vejde na fotku. :)

Díky ohniskové vzdálenosti můžeme objektivy rozdělit do tří skupin:
ŠIROKOÚHLÉ
- mají malou ohniskovou vzdálenost (zaberete s ním třeba velký kus krajiny, celou katedrálu a podobně.)
NORMÁLNÍ
- úhel záběru se vyrovná pohledu lidského oka
TELEOBJEKTIVY
- ty dokáží zabrat i malé detaily na vzdálenosti klidně i stovky metrů
(pro představu jsou to ty neskutečný "děla", kterýma paparazzi fotí odhalené rozkroky celebrit)


JAKÉ ZVOLIT OHNISKO?

Samozřejmě neexistuje žádná přesná tabulka, kdy se musí použít to a to ohnisko. Ale mám tu pár tipů, jaké ohnisko přibližně zvolit při různých příležitostech. :)

KRAJINA - je lepší použít ohnisko menší hodnoty (11-35mm), protože chceme zachytit široký záběr v přírodě (pokud se nerozhodneme fotit makro)
STREET - rozsah 35-70mm je podle mě ideální. Nemusíte se k nikomu přibližovat moc blízko, udržíte si jistý odstup, ale zároveň se dostanete ke všemu, k čemu potřebujete.
PORTRÉT, OUTFITY - pro portréty nejsou vhodné moc krátké objektivy, protože můžou zkreslovat postavu, rysy obličeje. Ideální je portréty fotit z trošku větší vzdálenosti, takže ohnisko okolo 70mm by mohlo stačit. Pokud chceme detailnější fotky, například fotíme jen detaily outfitu, obličej apod., je vhodné ohnisko klidně daleko větší, třeba 200mm.
SPORT - u většiny sportů se fotograf nemůže moc míchat mezi sportovci, takže je potřeba nějaký delší objektiv (teleobjektiv), který má ohnisko třeba 500mm.
ZVÍŘATA - stejně tak i u zvířat. Pokud zrovna nechceme fotit ochočeného mazlíčka. Zvířata v přírodě jsou většinou velmi plachá, takže je potřeba fotit z větší vzdálenosti. Samozřejmě lze použít jakékoliv ohnisko, ale pokud chceme nějaký detailnější obraz zvířete, ideální jsou ale vzdálenosti od 200mm a výš. :)

Baví vás tyhle typy článků? Přináší vám to něco nebo se na ně mám vykašlat? Prosím o vaše reakce do komentářů, díky moc! :)

Michelle ♥


14 komentářů:

  1. To je hezký článek :) o focení toho moc nevím, tak jsem se alespoň něčemu přiučila :)
    www.getmovincz.blogspot.com

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc, už tu pár takových článků mám a chystám se na další, tak se rozhodně podívej :)

      Vymazat
  2. Kéž bych byla tak technicky zdatná jako ty :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od toho tu jsem! :D Ba ne, dělám si srandu, já jsem taky teprv v začátcích :)

      Vymazat
  3. Odpovědi
    1. Díky moc! :) I za to pozvání do giveaway, mrknu na to! :)

      Vymazat
  4. I love your blog!
    Do you want to support each other's blog by following each other?:) Please let me know if you do so I can follow you right back x

    xoxo, Nastya Deutsch

    MY BLOG NASTYA DEUTSCH

    OdpovědětVymazat
  5. Veľmi dobrý článok, mám takéto rada. A napríklad niečo na túto tému som čítala teraz prvý krát :)

    http://renkaartandlife.blogspot.sk

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že tě zaujal. Na ten tvůj se ráda mrknu. :)

      Vymazat
  6. Máš skvělý užitečný blog :) jsem tvou novou čtenářkou :) Budu ráda, když mrkneš i na můj, pokud se ti bude líbit :)

    Style Solution

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jáj, tak to jsi mi udělala velkou radost! :) Jasně, že se na ten tvůj ráda podívám! :)

      Vymazat
  7. Díky za tenhle článek! Právě se chystám vybírat foťák, ale o tomhle toho vím sakra málo, takže se mi každá rada hodí :)

    OdpovědětVymazat

Každý komentář potěší, děkuju vám ♥